Klassene 6 år – 14 år

Faaberg-Turneringen følger NFF sine retningslinjer for påmelding og deltagelse på fotballcuper i henhold til   barneidrettsbestemmelsene

Det spilles etter Norges Fotballforbunds spilleregler og retningslinjer – barnefotball (6 – 12 år), se:

https://www.fotball.no/lov-og-reglement/spilleregler/

For 13-14 åringer spilles serie + sluttspill med premiering av 1.-3. plass, samt medalje til alle spillere.
I alle andre klasser spilles det serie med medalje til alle spillere.

6 åringer spiller kun lørdag. 
6 åringer spiller 3 kamper per lag, øvrige klasser minimum 5 kamper per lag. 
Ved mindre enn 5 påmeldte lag i en klasse forbeholder arrangøren seg retten til å kansellere eller slå sammen klasser. 

Faaberg-Turneringen har følgende tilpasninger og presiseringer.

SPILLFORM OG SPILLETID:

 

Presiseringer spillform:

G/mix6 og J6 og G/mix7 og J7 år spiller 3er fotball med vant

G/mix8 og J 8 år – Gmix9 og J9 år spiller 5er fotball

G/mix10 og J10 år –  spiller 7’er fotball

 G/mix 14 og J14 år spiller 9’er fotball (På 7'er bane)

Presiseringer spilletid:

Gutter / Jenter 6 og 7 år 2 x 10 minutter, ca. 2 min pause. Bytter side etter 1.omgang.

Alle andre klasser 1 x 25 minutter.

ANTALL SPILLERE

Treer:

Spillere kan byttes inn når som helst (flygende bytter). Det benyttes tre spillere på hvert lag samtidig. Kampene spilles uten keeper. Det anbefales en spillertropp på fem spillere.

Femmer:

Det benyttes fem spillere på hvert lag samtidig, inkludert keeper. Keeper benytter farger som skiller ham/henne fra med- og motspillere. Det anbefales en spillertropp på sju spillere, to innbyttere per lag. Innbytte kan skje når som helst (flygende innbytte), og skal foretas i nærheten av midtlinjen. Unntak: Keeper kan kun byttes ved stopp i spillet.

Sjuer:

Det benyttes sju spillere på hvert lag samtidig, inkludert keeper. Keeper benytter farger som skiller ham/henne fra med- og motspillere. Det anbefales en spillertropp på 10 spillere, tre innbyttere per lag. Innbytte kan skje når som helst (flygende innbytte), og skal foretas i nærheten av midtlinjen. Unntak: Keeper kan kun byttes ved stopp i spillet.

Nier:

Det benyttes ni spillere på hvert lag samtidig, inkludert keeper. Keeper benytter farger som skiller ham/henne fra med- og motspillere. Det anbefales en spillertropp på 12 spillere, tre innbyttere per lag. Innbytte kan skje når som helst (flygende innbytte), og skal foretas i nærheten av midtlinjen. Unntak: Keeper kan kun byttes ved stopp i spillet.  


SPILLEBERETTIGELSE:

Ingen utespiller kan spille på mer enn et lag i samme klasse. Keeper kan spille på to lag i samme klasse, og da kun som keeper på begge lag. Det kan kun benyttes en overårig spiller på banen om gangen, og spilleren (-e) skal ha dispensasjon fra egen krets. Dette skal klart framkomme av spillerlisten og bevis skal forevises. Har to eller flere klubber et godkjent sammensattlag i serien, kan dette delta som sammensatt lag under Faaberg-Turneringen. Godkjenning fra tilhørende krets skal forevises. Turneringsledelsen kan i særskilte tilfeller innvilge dispensasjoner. I klasser uten sluttspill vil hensynet til kampavvikling ha stort fokus. Dispensasjoner forelegges turneringsledelsen for endelig godkjennelse. Ved godkjenning skal denne vises motstanders lagledelse før kampen starter.


 

AVSPARK:

Det lag som står oppført først i kampprogrammet (hjemmekamp) stiller på banehalvdelen til venstre for kampvert. Dommer avgjør med myntkast/loddtrekning om hvilket lag som tar avspark. Ballen er i spill så snart den er berørt av det laget som tar avspark. Det kan ikke gjøres mål direkte fra avspark. Dersom dette skjer skal det tas nytt avspark.

MÅLSPARK

Treer:

Målspark tas hvis hele ballen går ut over mållinjen utenfor målet. Målspark tas inntil én meter ut fra mållinjen. NB! Det spilles ikke med hjørnespark i treerfotball. Uansett hvem som sparker ballen over mållinjen eller ballnettet, er det målspark.

Femmer og sjuer:

Målspark tas hvis ballen går ut over mållinjen utenfor målet. Ved målspark kan ballen sparkes/kastes ut av straffesparkfeltet uten at den må ligge på bakken. Motstander må være utenfor press-fri sone ved målspark. Det forsvarende lag kan først bevege seg over presslinjen når en motspiller har mottatt ballen fra keeperen. Brudd på regelen fører til ny igangsetting. Hvis keeperen etter redning tar med seg ballen utenfor målfeltet, kan keeperen spille så langt han/hun vil.

Femmer:

Det er ikke lov å kaste eller spille ballen over midtlinjen ved målspark, eller når keeperen skal frigjøre ballen etter redning. Hvis dette skjer skal det dømmes frispark til motparten fra der ballen passerer midtlinjen.

Sjuer:

Det er ikke lov å kaste eller spille ballen over midtlinjen ved målspark. Hvis dette skjer skal det dømmes frispark til motparten fra der ballen passerer midtlinjen.

Nier: 

Samme regler som sjuer, inkludert offside-regel 


NB1: I sjuerfotball kan keeper etter redning kaste/sparke ballen over midtlinjen.
NB2: Ved målspark kan keeper i klasse 13 og 14 år kaste ballen over midtbanestreken, men ikke kaste direkte i mål.

PRESSFRI SONE:

Regelen om press-fri sone i femmer og sjuerfotballen skal benyttes under turneringen.
NB: Pressfri sone gjelder ikke for klassene 13 og 14 år.


 

DRAKTLIKHET:

Ved draktlikhet skal det lag som står sist oppført i kampprogrammet (bortelag) bytte drakter, eventuelt benytte vester. Vester er til låns ved kampvert/banesekretariat.

FRISPARK

Frispark kan skytes direkte i motstanderens mål. Frispark satt direkte i eget mål gir corner til motstanderen.

Treer:

· Alle frispark er indirekte.

· Det dømmes ikke straffespark.

· Målspark, avspark og innspark er indirekte.

· Motstanderen må være minst 3 meter fra ballen ved målspark, avspark, innspark, frispark og dropp.

Femmer og sjuer:

· Alle frispark er direkte frispark.

· Motstanderen må være minst 5 meter fra ballen ved avspark og frispark.

STRAFFESPARK

Frispark innenfor straffesparkfeltet tildelt det angripende lag tas som straffespark fra straffesparklinjen (målfeltlinjen).

Treer:

· Det dømmes ikke straffespark i treerfotball.

Femmer:

· Straffesparket tas 6 meter fra mållinje, på straffesparklinjen.

Sjuer:

· Straffesparket tas 8 meter fra mållinje, på straffesparklinjen.


 

FEIL OG OVERTREDELSER

Dommeren bør gi tilsnakk ved gjentatte overtredelser. Kort benyttes ikke. En spiller som er kvalifisert for advarsel vises vekk fra banen. Bortvisningen har ingen senere følger for spilleren. Bortvist spiller kan erstattes av en ny spiller.

Alle spillformer

Det dømmes frispark når en spiller:

1. feller en motspiller

2. holder eller dytter en motspiller

3. tar ballen med hånden (med forsett)

4. gjør noe som kan være farlig for de andre spillerne

5. når en spiller holder seg fast i vantet (gjelder bare treer)

6. hvis ballen under en lenger tid blir låst fast, enten mot vant eller motspiller, dømmes dropp. Dropp skjer på midten av banen, og ballen skal være i bakken før spillerne kan røre den (gjelder bare treer).

Feil og overtredelser ved målspark

Femmer:

· Det er ikke lov å kaste eller spille ballen direkte over midtlinjen ved målspark, eller når keeperen skal frigjøre ballen etter redning. Hvis dette skjer skal det dømmes frispark til motparten fra der ballen passerer midtlinjen.

· NB! Hvis keeperen tar ballen med seg utenfor straffesparkfeltet etter redning kan han/hun spille over midtlinjen.

Sjuer

· Det er ikke lov å kaste eller spille ballen direkte over midtlinjen ved målspark. Hvis dette skjer skal det dømmes frispark til motparten fra der ballen passerer midtbanestreken.

· NB! Det er lov å kaste eller spille ballen over midtlinjen når keeperen skal frigjøre ballen etter redning i sjuerfotball.

Feil og overtredelser ved tilbakespillsregelen

· Spilles ballen (med foten) med vilje til egen keeper, kan han/hun ikke ta ballen med hendene innenfor eget straffesparkfelt.

Eventuell bestrafning i femmer og sjuer

Det skal påpekes at dette ikke er lovlig (dommer er veileder). Deretter skal keeperen spille ballen ut på vanlig måte.

Skjer dette gjentatte ganger (1) skal motstander tildeles et frispark fra midtlinjen.

(1) Med «gjentatte ganger» under brudd på tilbakespillsregelen, mener NFF følgende:

Femmerfotball: Dommer må veilede to ganger (1. opplyse + 2. påminnelse + 3. bestrafning)

Sjuerfotball: Dommer må veilede én gang. (1. påminnelse + 2. bestrafning)

PROTESTER:

Protester behandles av turneringens jury, som består av tre personer. Juryens avgjørelse er endelig. Eventuell protest må meddeles dommeren rett etter kampen, og leveres skriftlig til Hovedsekretariat innen 1 time etter kampens slutt. Protestgebyr er kr 300,- som tilbakebetales ved godkjent protest. Ved forkastet protest tilfaller protestgebyr arrangør.

I henhold til breddereglementet kap 6 kan juryen ilegge følgende sanksjoner: a) Irettesetting. b) Karantene for spiller, trener eller leder i inntil tre kamper. c) Tap av kamp i turneringen som laget har vunnet eller spilt uavgjort. Motstanderen tilkjennes tre poeng. Kampresultatet settes til 3-0. d) Utelukkelse av lag fra turneringen. e) Bøter med inntil kr 2.000,- for lag.

Mener juryen at det kan være grunnlag for strengere sanksjoner enn dem den selv kan ilegge, anmelder juryen forholdet til den krets som arrangørklubben sorterer under. Kretsen tar anmeldelsen til behandling etter reaksjonsreglementet kapittel 3. Juryens avgjørelse er i alle saker endelig.

JURY: Juryen settes sammen av tre ledere/trenere fra ulike deltakende klubber. Juryleder velges i forkant av turneringen.